Το Παιχνίδι από το Σήμερα

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΑΠΟ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ...ΣΤΟ ΧΘΕΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Υπεύθυνη προγράμματος: Τασούλα Ξηρομερίτου


Σχολική χρονιά: 2004 - 2005

Αριθμός νηπίων: 20

Υλοποιήθηκε από το Β΄ τμήμα και τις νηπιαγωγούς: Μπακολουκά Σούλα και Ρηγογιάννη Αλέκα.


ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Το παιχνίδι είναι προτεραιότητα του παιδιού και επομένως του άμεσου ενδιαφέροντός του. Μέσα από αυτό αντλεί ευχαρίστηση, εκτονώνεται, μαθαίνει να συνεργάζεται, αλλά και να υπακούει σε κανόνες.

Αποτελεί μέσο αυτοαγωγής και ισορροπημένης ανάπτυξης. Μέσα απ’ το παιχνίδι συνδέεται η σχολική ζωή με την ευρύτερη κοινωνική πραγματικότητα.


ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  1. Ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος, κριτικής σκέψης και επικοινωνιακών σχέσεων.
  2. Καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης και σεβασμού στην ομάδα.
  3. Ικανότητα αντίληψης των ορίων και των δυνατοτήτων των παιδιών.
  4. Ικανότητα ανάληψης ευθυνών και απελευθέρωση του εαυτού τους.
  5. Ενεργοποίηση της ομάδας ως προς τη συλλογή πληροφοριών.
  6. Αποδοχή και τήρηση κανόνων.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε βάσει της μεθόδου PROJECT, η οποία θα συνδέεται διαθεματικά  με τις επιστήμες: Γλώσσα, Μαθηματικά, Ιστορία, Λαογραφία, Φυσική Αγωγή, Εικαστικά, Μουσική, Θεατρική Αγωγή, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Πληροφορική, όπως αυτές αναφέρονται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπ/γείου.


ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ

Αναφέρουμε ενδεικτικά τις εξής:

  • Καταιγισμός ιδεών.
  • Συζήτηση.
  • Βιβλιογραφική έρευνα.
  • Επισκέψεις.
  • Συναντήσεις.
  • Γλωσσικό παιχνίδι.
  • Παιχνίδια ρόλων.
  • Ατομικό-ομαδικό παιχνίδι.
  • Δραματικό παιχνίδι.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑΜΕ ΜΕ

  • Την υπεύθυνη Πολιτιστικών Προγραμμάτων.
  • Γονείς, παππούδες, γιαγιάδες.
  • Τη Σχολική Σύμβουλο.
  • Οποιονδήποτε άλλο φορέα κρίθηκε απαραίτητος κατά τη διάρκεια του προγράμματος.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Φτιάχνουμε παιχνίδια μόνοι μας.

    Συγκεντρώσαμε με τη βοήθεια παιδιών και γονιών διάφορα άχρηστα υλικά (κουρελάκια, νήματα, κάλτσες, άδειες κολοκύθες, τούλια, κ.λ.π.) καλέσαμε μια γιαγιά η οποία μίλησε για τις δυσκολίες, που αντιμετώπιζαν στα παιδικά της χρόνια, την έλλειψη παιχνιδιών και την ανάγκη των παιδιών να φτιάχνουν μόνα τους παιχνίδια.

    Στη συνέχεια τους έδειξε πως μπορούν να τα φτιάχνουν μόνα τους χρησιμοποιώντας τα υλικά που συγκεντρώσαμε.

  • Λεκτικά παιχνίδια.

    Λαχνίσματα, γλωσσοδέτες, αινίγματα, παιχνιδοτράγουδα. λεκτικά παιχνίδια με την μπάλα.

  • Ομαδικά παιχνίδια στην αυλή.

    (κουτσό, κυνηγητό, κρυφτό, κορόιδο, τσιγκολελέτα, φιδάκι, λάστιχο, σχοινάκι, Μανόλης, ο λύκος και τ’ αρνάκι, περνά-περνά η μέλισσα, δεν περνάς  κυρά Μαρία, η μικρή Ελένη,  βασιλιά-βασιλιά, και άλλα).

  • Ομαδικά παιχνίδια στην τάξη.

    Η κολοκυθιά, πες τι βλέπεις, (ζευγαρωτό, ουρανός-γη) δώσε μου φωτιά ή τικ-τακ (ζευγαρωτό), τυφλόμυγα, το δακτυλίδι, σπασμένο τηλέφωνο. Ο καρβελάς, κεφάλι-ώμοι-γόνατα και πόδια.

  • Δραματικό παιχνίδι

    Παιχνίδια ρόλων, δραματοποιήσεις παραμυθιών, θεατρικό παιγνίδι, κουκλοθέατρο και τέλος δραματοποίηση του μύθου του Ερυσίχθωνα, τον οποίο και παρουσιάσαμε στη λήξη της σχολικής χρονιάς. Η απόφαση αυτή πάρθηκε από τα ίδια τα παιδιά ύστερα από την αφήγηση του κ. Μαρκατσέλη μέλος του Κ.Π.Ε. Στυλίδας που τα ενθουσίασε.


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  • Το έντονο ενδιαφέρον των παιδιών, ήταν αυτό που μας οδήγησε στο να ξεπεράσουμε τις αρχικές αμφιβολίες μας για την επιλογή του θέματος και μας έδωσε το έναυσμα να προχωρήσουμε υπερπηδώντας οποιαδήποτε εμπόδια στάθηκαν μπροστά μας.
  • Τα παιδιά συμμετείχαν μ’ ενθουσιασμό σ’ όλες τις δραστηριότητες και χάρηκαν  τα παιχνίδια που έφτιαξαν μόνα τους. Στενοχωρήθηκαν που σάπισαν οι κολοκύθες και δεν μπορούσαν να τις χρησιμοποιήσουν πια, γεγονός που στάθηκε αφορμή να ασχοληθούμε με τις Φυσικές Επιστήμες και την αλλοίωση των τροφών.
  • Χάρηκαν την επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο Λαμίας και στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής καθώς και την επίσκεψη της γιαγιάς και μιας εξαδέλφης ενός νηπίου που πήγαινε στο Δημοτικό και τους έδειξε τι παιγνίδια παίζουν τα μεγαλύτερα παιδιά.
  • Ανταποκρίθηκαν με υπευθυνότητα στα καθήκοντα που είχαν αναλάβει, αλλά απογοητεύθηκαν λίγο για την επιφυλακτικότητα των δικών τους παππούδων και γιαγιάδων να επισκεφτούν το Νηπ/γειο και να παίξουν μαζί τους.
  • Μια σημαντική διαπίστωση ήταν η δυσαρέσκεια των παιδιών και η αντίδραση που εξέφραζαν μερικά όταν έχαναν στα ομαδικά παιχνίδια, γεγονός που ξεπεράστηκε με μεγάλη προσπάθεια και συζήτηση.
  • Γενικά θεωρούμε ότι επιτεύχθηκαν οι στόχοι του προγράμματος, αλλά αυτό που είναι πιο σημαντικό απ’ όλα είναι το γεγονός ότι τόσο τα παιδιά όσο και εμείς , χορτάσαμε και ευχαριστηθήκαμε παιχνίδι!!!.
  • Γυρίσαμε χρόνια πίσω και γίναμε παιδιά, μας άρεσε τόσο πολύ που αν μας δοθεί η ευκαιρία θα το ξανακάνουμε.