Πάμε στο Δημοτικό

Στο 28ο Νηπιαγωγείο Λαμίας υλοποιήθηκε τη φετινή χρονιά το καινοτόμο πρόγραμμα «Πάμε στο Δημοτικό». Το πρόγραμμα αυτό εφαρμόζεται για πρώτη φορά στα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία και έχει στόχο την ομαλή μετάβαση των νηπίων από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο που είναι ένας σταθμός τόσο για τα παιδιά όσο για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.

Η ομαλή μετάβαση αντιμετωπίζεται ως ένα θέμα που αφορά όλα τα πρόσωπα και τους φορείς που εμπλέκονται με αυτή (οικογένεια, Νηπιαγωγείο, Δημοτικό Σχολείο, εκπαιδευτικούς και των δύο βαθμίδων, Δήμους και γενικά όλο το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον) καθώς και τις σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ τους. Με την είσοδό τους τα παιδιά στο Δημοτικό Σχολείο έχουν να αντιμετωπίσουν ένα νέο και άγνωστο περιβάλλον, εντελώς διαφορετικό σε σχέση με τις προηγούμενες εμπειρίες τους. Ένας νέος χώρος, καινούργια πρόσωπα, δάσκαλοι και συμμαθητές και ένα αυστηρά δομημένο Αναλυτικό Πρόγραμμα. Το Ολοήμερο Νηπιαγωγείο μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην προσαρμογή του παιδιού στο Δημοτικό, βοηθώντας τα νήπια να υιοθετήσουν θετική στάση απέναντι στο σχολικό περιβάλλον.

Αφού εξασφαλίσαμε τη σύμφωνη γνώμη των Δ/ντών και των Δασκάλων του 8ου και 18ου Δημοτικών Σχολείων για μια αποδοτική συνεργασία, προβήκαμε στην ενημέρωση του Συλλόγου Γονέων για το Πρόγραμμα οι οποίοι το δέχτηκαν με χαρά. Ακολούθησε αναλυτική ενημέρωση των γονέων των νηπίων από τη Σχολική Σύμβουλό μας κ. Δήμητρα Γαλάνη, η οποία είναι και συντονίστρια του Προγράμματος.

  • Κάναμε καταγραφή των εμπειριών των νηπίων σχετικά με το Δημοτικό.
  • Ζητήσαμε να ζωγραφίσουν το Δημοτικό πριν και μετά την επίσκεψη σ’ αυτό.
  • Συντάξαμε κατάλογο ερωτήσεων που υπέβαλλαν τα νήπια στα παιδιά και στις δασκάλες της Α΄ τάξης καθώς και στους Δ/ντες.
  • Φτιάξαμε δύο παραμύθια, ένα το κάθε τμήμα και αφού το ζωγραφίσανε το δωρίσανε στα παιδιά της Α΄ τάξης.

Η επίσκεψη των νηπίων στο Δημοτικό ήταν μια ευχάριστη εμπειρία για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς και των δύο βαθμίδων. Παρατήρησαν τον εξωτερικό και τον εσωτερικό χώρο του σχολείου. Γνώρισαν και συνομίλησαν με τους Δ/ντές, και τις δασκάλες της Πρώτης τάξης των αντίστοιχων Δημοτικών Σχολείων καθώς και με τη Σχολική Σύμβουλο Π.Α. Τα παιδιά της Πρώτης τάξης μας έδειξαν τα βιβλία τους, τα τετράδιά τους και μας μίλησαν για τα μαθήματά τους, απάντησαν στις ερωτήσεις που τους έκαναν τα νήπια και σύγκριναν την αίθουσα της Πρώτης με τη δική μας Είχανε την πρώτη επαφή με τον πίνακα και την κιμωλία γράφοντας το όνομά τους . Έπαιξαν ένα παιγνίδι με τις λέξεις και κατασκεύασαν πασχαλινές κάρτες όλα μαζί. Βγαίνοντας έξω παρατήρησαν το προαύλιο και ότι άλλο υπάρχει σ’ αυτό. Όταν γυρίσαμε συζητήσαμε και κατά γράψαμε τις εντυπώσεις τους.

Ακολούθησε επίσκεψη της Πρώτης τάξης του Δημοτικού Σχολείου στο Νηπ/γείο. Η καλεσμένη μας κ. Ράγκου Πολυξένη Λέκτορας του Φυσικού Τμήματος Δασοπονίας και Περιβάλλοντος του Α.Π.Θ. οργάνωσε και υλοποίησε μαζί με τα παιδιά δραστηριότητες που αφορούν το περιβάλλον και ιδιαίτερα το δάσος. Ακολούθησε η κατασκευή αφίσας για το Πρόγραμμα μας από τα παιδιά και των δύο βαθμίδων την οποία αργότερα τυπώσαμε.

Στο Νηπιαγωγείο λειτουργούν δύο ολοήμερα τμήματα και φοιτούν 23 νήπια και 18 προνήπια, από τα οποία 9 είναι τσιγκανόπαιδες, των οποίων η φοίτηση είναι ελλιπής.

Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε βάσει της διαθεματικής προσέγγισης με δραστηριότητες απ’ όλες τις γνωστικές περιοχές του Α.Π.Σ. (Γλώσσα, Μαθηματικά, Περιβάλλον, Δημιουργία και έκφραση, Πληροφoρική).

Ύστερα από τόσες δραστηριότητες, πιστεύω ότι η μετάβαση των νηπίων στο Δημοτικό θα μια ευχάριστη εμπειρία για τα παιδιά και για τους γονείς τους.

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε:
  • Τους Δ/ντές του 8ου και του 18ου Δημοτικών Σχολείων κ. Τζουβάρα Νικόλαο και κ. Τζιβανάκη Αναστασία, τις δασκάλες της Πρώτης τάξης κ. Κόρδα Ευαγγελία και κ. Αλεξοπούλου Γεωργία για τη συνεργασία και τη φιλοξενία στο χώρο του σχολείου.
  • Το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 8ου και 18ου Δημοτικών Σχολείων.
  • Το Δήμο Λαμιέων για τη μεταφορά των Νηπίων στο Δημοτικό.
  • Την κ. Πολυξένη Ράγκου Λέκτορα του Φυσικού Τμήματος Δασοπονίας και Περιβάλλοντος του Α.Π.Θ. το σχεδιασμό και την υλοποίηση δραστηριοτήτων με θέμα το δάσος.
  • Την κ. Θωμαϊδου Κορίνα, Κλινική Ψυχολόγο για την εισήγησή της στους γονείς των νηπίων σχετικά με τα συναισθήματα που βιώνουν γονείς και παιδιά κατά τη μετάβασή τους από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο.
  • Και τέλος τη Σύμβουλο Προσχολικής Αγωγής κ. Δήμητρα Γαλάνη συντονίστρια του Προγράμματος, για την επιστημονική και ηθική στήριξη της.