Τα Μονοπάτια του Νερού

ΤΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Υπεύθυνος προγράμματος: κ. Κάιλας Κώστας.


ΤΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Υπεύθυνη προγράμματος: Τασούλα Ξηρομερίτου.


Σχολική χρονιά: 2005 - 06

Αριθμός νηπίων: 17

Υλοποιήθηκαν από το Β΄ τμήμα και τις Νηπιαγωγούς: Σούλα Μπακολουκά και Μπαλκούρα Αμαλία.


ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ ΘΕΜΑΤΑ

Οι νεροσταγόνες......

  • - ταξιδεύουν στον ουρανό
  • - παίζουν με τον ήλιο
  • - κατρακυλούν στο ποτάμι
  • - βυθίζονται στη θάλασσα και......πάλι απ’ την αρχή
  • - ταξιδεύουν μέσα στους μύθους
  • - Το νερό στον μύθο
  • - Το νερό στην ποίηση.
  • - Το νερό στη μουσική
  • - Το νερό στη Θρησκεία

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Το γεγονός ότι:

  • Η σχολική χρονιά 2005-06 ορίζεται ως «Έτος Νερού».
  • Το νερό υπάρχει παντού, ποικιλότροπα, ποικιλόμορφα και ως θέμα βρίσκεται διαρκώς στην επικαιρότητα, ιδιαίτερα όσον αφορά την μόλυνση και την λειψυδρία.
  • Κοντά στην περιοχή μας λειτουργούν τόσο το Κ.Π.Ε. Στυλίδας με πρόσβαση στη θάλασσα, όσο και το Κ.Π.Ε. Υπάτης με πρόσβαση στο Σπερχειό ποταμό, όπου εκπονούνται αντίστοιχα προγράμματα.
  • Ταυτόχρονα στο Κ.Π.Ε. Στυλίδας, λειτουργεί σχολικό δίκτυο με θέμα: «ΓΕΩΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ - ΓΕΩΜΥΘΟΛΙΓΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ», στο οποίο συμμετέχει και το Νηπ/γείο μας.
  • Το νερό δεν είναι μόνο πηγή ζωής, αλλά και χαράς, ευχαρίστησης και διασκέδασης. Απαραίτητα στοιχεία για το «ΕΥ ΖΗΝ». Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα επεξεργασίας του θέματός μας με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο που είναι κοντά στην ηλικία των παιδιών του Νηπ/γείου.
  • Το νερό αποτελεί βασικό στοιχείο τόσο της μυθολογίας, όσο και της λαϊκής μας παράδοσης.
  • Τέλος θα λέγαμε ότι κυριαρχεί στην Θρησκεία μας ως μέσο εξαγνισμού και κάθαρσης.

ΣΚΟΠΟΙ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

  • Γνωριμία με το νερό σ’ όλες τις μορφές του.
  • Συνειδητοποίηση του ρόλου του ανθρώπου στη ρύπανση και στην αλόγιστη χρήση του νερού.
  • Διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης και δημιουργία υπεύθυνης στάσης απέναντι στο αγαθό - νερό.
  • Η ανάπτυξη ερευνητικού πνεύματος, δημιουργικής ικανότητας και εξοικείωση νε έννοιες της Φυσικής όπως: πήξη, τήξη, βρασμός, διάλυση, επίπλευση και βύθιση μέσα από την παρατήρηση, τη σύγκριση, τη διατύπωση υποθέσεων, τον πειραματισμό και την αξιολόγηση.
  • Σχηματισμός ομάδων εργασίας για τη συλλογή πληροφοριών, μύθων. ποιημάτων, τραγουδιών που αφορούν το νερό.
  • Επαφή και γνωριμία των παιδιών με μύθους, θρύλους και παραδόσεις σχετικούς με το νερό και κατανόηση των φαινομένων, που προσπαθούν να εξηγήσουν αυτοί οι μύθοι.
  • Η συνειδητοποίηση της χρήσης του νερού ως μέσο εξαγνισμού και κάθαρσης.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Το προγράμματα θα υλοποιηθούν βάσει της Βιωματικής - Επικοινωνιακής Διδασκαλίας ή Μεθόδου PROJECT με την εμπλοκή των εμπλεκόμενων Επιστημών, όπως αυτές αναφέρονται στο ΦΕΚ1376/18-10-01.


ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ

Ως στρατηγικές που χρησιμοποιήθηκαν, μπορούμε να αναφέρουμε ενδεικτικά τις εξής:

  • Καταιγισμός ιδεών.
  • Συζήτηση.
  • Βιβλιογραφική έρευνα.
  • Επισκέψεις, συναντήσεις.
  • Παιχνίδια ρόλων.
  • Τεχνική των υποθέσεων και το πείραμα.
  • Δραματικό παιχνίδι.

Επισκέφτηκαν το νηπιαγωγείο μας οι παρακάτω:

  1. η κα Τασούλα Ξηρομερίτου που αφηγήθηκε στα παιδιά ένα παραμύθι και έπαιξε μαζί τους κουκλοθέατρο.
  2. ο ιερέας της ενορίας που μίλησε στα παιδιά το ρόλο του νερού στη θρησκεία μας ως μέσο εξαγνισμού και κάθαρσης. Ακολούθησε συζήτηση όπου τα παιδιά διατύπωσαν τις απορίες τους.
  3. ο κ. Αναγνώστου που έφτιαξε μαζί με τα παιδιά το «δράκο» για την θεατρική μας παράσταση και μας βοήθησε στη διαμόρφωση των σκηνικών.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  • Συντάχθηκε επιστολή για την ενημέρωση των γονέων και μοιράστηκε στα παιδιά.
  • Ενεργοποίηση των ομάδων για συγκέντρωση υλικού, βιβλία, εικόνες, παραμύθια, ποιήματα, τραγούδια.
  • Τέθηκαν προβληματισμοί, διατυπώθηκαν υποθέσεις έγιναν πειράματα και καταλήξαμε σε συμπεράσματα.
  • Μάθαμε για τον κύκλο του νερού και το ουράνιο τόξο τα οποία αναπαραστήσαμε με ζωγραφική και χειροτεχνία. Επειδή τους έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το ουράνιο τόξο έφτιαξαν μια ιστορία, τη ζωγραφίσανε και τη δέσαμε σε βιβλίο.
  • Μιλήσαμε για τη μόλυνση του νερού και τις συνέπειες στη ζωή των ζώων και των φυτών.
  • Φτιάξαμε πίνακες αναφοράς.
  • Βρήκαμε σύνθετες λέξεις σχετικές με το νερό.
  • Κάναμε ομαδοποιήσεις – ταξινομήσεις και αντιστοιχήσεις αντικειμένων, ζώων, φυτών.
  • Σε διαφορετικά διαφανή δοχεία βάλαμε την ίδια ποσότητα νερού και κάναμε ασκήσεις για την κατανόηση της διατήρησης της ίδιας ποσότητας νερού.
  • Με απλά πειράματα διδάχτηκαν διάφορες χωροχρονικές έννοιες π.χ. τώρα – πριν – μετά (παγάκι – νερό - ατμός).
  • Με αφορμή το ουράνιο τόξο μιλήσαμε για τα χρώματα και τις μίξεις χρωμάτων.
  • Φτιάξαμε το βιβλίο του νερού με εικόνες που βρήκαν τα παιδιά από περιοδικά και έντυπα.
  • Ζωγράφισαν τις εικόνες για το παραμύθι « η γοργόνα και ο πρίγκιπας » που έφτιαξαν
  • Με αφορμή κάποια αντικείμενα (μια γριά κούκλα, μια ξύλινη βαρέλα, ένα πλαστικό ζωάκι δεινόσαυρο και ένα ανθρωπάκι playmobil), δημιουργήσαμε ένα παραμύθι με τίτλο «το νερό του πηγαδιού» . τα παιδιά ζωγράφισαν τις εικόνες και το κάναμε βιβλίο. Το έπαιξαν κουκλοθέατρο. Το έπαιξαν με αντικείμενα, το δραματοποίησαν και αποφασίσαμε να το παρουσιάσουμε στη γιορτή μας στο τέλος της χρονιάς.
  • Με την βοήθεια του κ. Γιώργου Αναγνώστου μέλος του Κ.Π.Ε Στυλίδας φτιάξαμε το «δράκο» για τις ανάγκες του θεατρικού μας. Το κεφάλι σχηματίστηκε πάνω σε ένα κύβο φελιζόλ και χρωματίστηκε από τα παιδιά. Τα δόντια τα έφτιαξαν με πηλό και τα στήριξαν στο στόμα με οδοντογλυφίδες.
  • Τραγουδήσαμε και χορέψαμε παραδοσιακού χορούς και τραγούδια (ένα νερό κυρά Βαγγελιώ, κίνησε η Γερακίνα κλπ).
  • Κάναμε συλλογή από ποιήματα και τραγούδια σχετικά με το θέμα μας, τα δέσαμε σε βιβλίο και μάθαμε αρκετά από αυτά.
  • Διασκευάσαμε το γνωστό τραγούδι «ο μαύρος γάτος» του Βασίλη Παπακωνσταντίνου για τια ανάγκες του θεατρικού μας και το παρουσιάσαμε στη γιορτή μας.
  • Έπαιξαν στο κουκλοθέατρο γνωστές ιστορίες αλλά και αυτοσχέδιες με μια κούκλα το Νούλη τον Σταγονούλη, που μα δόθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος.
  • Έγραψαν σε πλακάτ διάφορα συνθήματα σχετικά με το νερό.

ΘΕΛΩ ΤΟ ΝΕΡΟ ΠΑΝΤΑ ΚΑΘΑΡΟ
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ

Επισκεφτήκαμε το ΚΠΕ Στυλίδας και συμμετείχαμε σε βιωματικές δραστηριότητες σχετικά με το νερό, τη θάλασσα και το περιβάλλον. Τους ευχαριστούμε για τη φιλοξενία τους.

Στο τέλος τα παιδιά παρουσίασαν το πρόγραμμά τους στους γονείς τους.


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  • Το έντονο ενδιαφέρον και ιδεοθύελλα των παιδιών καθόρισε τους επιμέρους άξονες του θέματος. Έγινε ο παιδαγωγικός σχεδιασμός και επελέγησαν τα εκπαιδευτικά υλικά, οι επισκέψεις και οι εξωτερικοί συνεργάτες που βοήθησαν στην υλοποίηση του προγράμματος.
  • Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος το ενδιαφέρον των παιδιών κρατήθηκε αμείωτο και συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε όλες τις δραστηριότητες.
  • Οι στόχοι που τέθηκαν στην αρχή επιτεύχθηκαν.
  • Τα παιδιά απεκόμισαν πολλές γνώσεις και εμπειρίες για την αναγκαιότητα του νερού.
  • Σε επίπεδο όμως διαμόρφωσης θετικών στάσεων, πρέπει να γίνει ακόμα πολλή δουλειά τόσο σε επίπεδο σχολείου, όσο και σε επίπεδο οικογένειας και κοινωνίας γενικότερα.
  • Όμως με τέτοιες προσπάθειες μπορούμε να βάλουμε τα πρώτα θεμέλια για να αρχίζουμε να διαμορφώνουμε στα παιδιά οικολογική συνείδηση και να γίνουν ικανά στο να μπορούν να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τα όποια προβλήματα τους παρουσιαστούν.