Νερό και Υγεία

ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Υπεύθυνη προγράμματος: Σκανδάμη Γλυκερία


Διάρκεια προγράμματος: Οκτώβριος 2009 – Ιανουάριος 2010

Αριθμός νηπίων: 14

Υλοποιήθηκε από το Β΄ τμήμα και τις νηπιαγωγούς: Αγγελάκη Μαρίνα και Χριστοδούλου Έφη.


ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

  1. Η φετινή πανδημία γρίπης.
  2. Το νερό βασικός παράγων της ζωής για ανθρώπους, ζώα και φυτά.
  3. Ο ρόλος του νερού στην καθαριότητα του εαυτού μας, του σπιτιού μας αλλά και του γύρο μας κόσμου.
  4. Οι κίνδυνοι από το νερό (αρρώστιες, πνιγμοί, πλημμύρες).
  5. Τα ιαματικά νερά της περιοχής μας.
  6. Τα ψόφια ψάρια στον Μαλιακό.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  1. Να προστατευτούν από τη γρίπη και να αποκτήσουν συνήθειες καλής υγιεινής.
  2. Να μάθουν τους κινδύνους από την έλλειψη του νερού.
  3. Να γνωρίσουν  τις πηγές του νερού της περιοχής μας. Σπερχειός – Γοργοπόταμος και τον ρόλο τους στην υγεία των ζωντανών οργανισμών.
  4. Να μάθουν για την μόλυνση του νερού και τις συνέπειες στη ζωή των ανθρώπων (αρρώστιες), στη ζωή των φυτών και των ζώων (Μαλιακός-ψόφια ψάρια).
  5. Να γνωρίσουν τα ακραία καιρικά φαινόμενα, πλημμύρες, λειψυδρία, κτλ και την επίδρασή τους στην υγεία των ανθρώπων.
  6. Να γνωρίσουν τα ιαματικά λουτρά και την προσφορά τους στην άνθρωπο.
  7. Να γνωρίσουν τα αθλήματα που έχουν σχέση με το νερό (κολύμπι, πόλο, ιστιοπλοΐα και άλλα).
  8. Να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την προστασία του νερού και γενικότερα του περιβάλλοντος από μικρή ηλικία ώστε να γίνουν αύριο υπεύθυνοι, ενεργοί πολίτες.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί βάσει της μεθόδου PROJECT με διαθεματική προσέγγιση των εμπλεκόμενων επιστημών όπως αυτές αναφέρονται στο ΦΕΚ 1376/18-10-01

Ως προς τις δραστηριότητες η υλοποίησή του θα βασιστεί στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο.


ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ

Ως στρατηγικές που χρησιμοποιήθηκαν μπορούμε να αναφέρουμε ενδεικτικά τις εξής:

Συζήτηση, καταιγισμός ιδεών, καταγραφή του επιπέδου των εμπειριών, σχεδιασμός του προγράμματος από την ομάδα (τι θέλουν να μάθουν και πως ), βιβλιογραφική έρευνα, επισκέψεις, παιχνίδια ρόλων, πειράματα, τεχνική των υποθέσεων, δραματικό παιχνίδι, αναζήτηση στο διαδίκτυο.


ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε βασισμένο στο Α.Π.Σ.  του Νηπιαγωγείου και ειδικότερα στα πεδία:

  • ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ.
    • Η πανδημία γρίπης, οδηγίες σωστής υγιεινής
    • Η μόλυνση του νερού (αιτίες, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης).
    • Τοξικά απόβλητα. Ακραία καιρικά φαινόμενα και οι επιπτώσεις τους στην υγεία του ανθρώπου. Συζήτηση, γραφική έκφραση, πληροφορίες από βιβλία, περιοδικά εφημερίδες, ομαδική αφίσα για την παγκόσμια ημέρα νερού.
    • Τα ιαματικά λουτρά της περιοχής μας και ο ρόλος τους στη υγεία των ανθρώπων.
    • Σπερχειός , Γοργοπόταμος, Μαλιακός και η σχέση τους με την υγεία όχι μόνο των ανθρώπων αλλά όλων των ζωντανών οργανισμών.
    • Χαίρομαι τη θάλασσα , κολυμπώ σωστά.
    • Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Υπάτης με βιωματικές δραστηριότητες σχετικές με το νερό και ιδιαίτερα με το ποτάμι μας τον Σπερχειό και στη συνέχεια επίσκεψη στα ιαματικά λουτρά Υπάτης.
  • ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
    • Διήγηση παραμυθιών, ιστοριών και σχολιασμός αυτών.
    • Δημιουργία κανόνων καλής υγιεινής. Γραφή συνθημάτων σε πλακάτ.
    • Αντίθετες λέξεις (καθαρός-βρώμικος, αρρώστια-υγεία) και άλλα.
    • Σύνθετες λέξεις: νερομπογιές λασπόνερα, χιονόνερο, νερόμυλος, βρομόνερα και άλλες, καταγραφή αυτών
    •  Καινούργιες λέξεις: ιαματικά, λειψυδρία, ανομβρία, πανδημία και άλλες, καταγραφή αυτών και κατασκευή του νερολεξικού.
    • Συλλογή παροιμιών ζωγραφική και ανάγνωση αυτών.
    • Δημιουργία τραγουδιών, ποιημάτων και ιστοριών.
  • ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
    • Πειράματα – υποθέσεις – παρατηρήσεις και συμπεράσματα.
    • Σπέρνουμε σιτάρι και το ποτίζουμε κανονικά.
    • Σπέρνουμε σιτάρι και δεν το ποτίζουμε.
    • Σπέρνουμε σιτάρι και ρίχνουμε πολύ νερό.
    • Συμπέρασμα: η στέρηση του νερού και η υπερβολική δόση καταστρέφουν τη ζωή των φυτών.
  • ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
    • Προσέγγιση χωροχρονικών εννοιών.
    • Προσέγγιση αριθμών και αριθμητικών πράξεων. (μετράμε τα υλικά καθαριότητας: σαπούνι, σφουγγάρι, σαμπουάν, οδοντόκρεμα κλπ.
    • Ομαδοποιήσεις: φτιάχνουμε ομάδες με υλικά που χρησιμοποιούμε για την ατομική μας υγιεινή, για την καθαριότητα των ρούχων, για τη καθαριότητα του σπιτιού.
  • ΠΑΙΔΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ.
    • Ζωγραφική των παραμυθιών και των ιστοριών που διαβάσαμε.
    • Απόδοση με διάφορα υλικά των εννοιών καθαρός – βρώμικος.
    • Ομαδικές αφίσες για το πώς θέλουμε και πως δεν θέλουμε το νερό μας.
    • Δραματοποίηση διάφορων ιστοριών και αυτή που τους άρεσε πιο πολύ «καθαρή παραλία» την παρουσιάσανε στους γονείς τους.
    • Τραγούδι – χορός (Γερακίνα. Ένα νερό κυρά Βαγγελιώ. Θάλασσα τους θαλασσινούς ).
    • Έκφραση των συναισθημάτων μας με κινήσεις του σώματός μας όταν είμαστε καλά και όταν είμαστε άρρωστοι.
  • ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
    • Συλλογή πληροφοριών και υλικού μέσω του υπολογιστή.
    • Γνωριμία με τα αθλήματα. Χρήση του υπολογιστή στη επεξεργασία των εργασιών των παιδιών.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  • Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος το ενδιαφέρον των παιδιών κρατήθηκε αμείωτο και συμμετείχαν με ενθουσιασμό, εργατικότητα και υπευθυνότητα σε όλες τις δραστηριότητες.
  • Κατανόησαν τη χρησιμότητα αλλά και την έλλειψη του νερού στη ζωή μας.
  • Έμαθαν να φροντίζουν τον εαυτόν τους.
  • Έμαθαν να αναγνωρίζουν τις θετικές και τις αρνητικές επιδράσεις του νερού στον άνθρωπο, στα ζώα και στα φυτά.
  • Έμαθαν να συνεργάζονται μεταξύ τους, να κάνουν υποθέσεις να προβληματίζονται για διάφορες καταστάσεις και να προτείνουν λύσεις.
  • Εκφράστηκαν δημιουργικά με ποικίλα υλικά χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους.
  • Παρουσίασαν το πρόγραμμα αυτό μαζί με το περιβαλλοντικό « Νερό πηγή ζωής» στους γονείς τους στο τέλος της χρονιάς.
  • Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε πως ήταν ένα πρόγραμμα μέσα από το οποίο τα παιδιά με βιωματικό τρόπο έμαθαν πράγματα χρήσιμα για την ανάπτυξή τους, τη ζωή τους και τον ρόλο τους στην κοινωνία.

Βιβλιογραφία.

  • Οδηγός Νηπιαγωγού.
  • Ο Βρομούλης και ο Καθαρούλης, εκδόσεις Μίνωας.
  • Ο Μικρός Οικολόγος, εκδόσεις Μίνωας.
  • Τα μικρόβια δεν είναι να τα μοιραζόμαστε, εκδόσεις Μεταίχμιο.
  • Θάλασσα – θάλασσα (βιβλίο ασκήσεων), Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής.
  • Το Βρωμοχώρι, εκδόσεις Κέδρος.
  • Αποφεύγω να σπαταλώ Νερό, εκδόσεις Σαββάλας.