Λιβάδι, Ένας Τόπος Γεμάτος Ζωή

ΛΙΒΑΔΙ ΕΝΑΣ ΤΟΠΟΣ ΓΕΜΑΤΟΣ ΖΩΗ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Υπεύθυνος προγράμματος: κ. Κάιλας Κώστας.


ΜΙΑ ΝΕΡΑΙΔΟΥΛΑ ΜΑΣ ΞΕΝΑΓΕΙ ΣΤΟ ΛΙΒΑΔΙ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Υπεύθυνη προγράμματος: Νικοπούλου Βάνα.


Σχολική χρονιά: 2006 - 07

Αριθμός νηπίων: 21

Υλοποιήθηκαν από το Α΄ τμήμα και τις Νηπιαγωγούς: Ξενοκώστα Παναγιώτα και Αγγελάκη Μαρίνα.


ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Επιλέξαμε τα θέματα γιατί:

α. Η ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με το περιβάλλον ξεκινά από τα οικεία και προσιτά προς αυτά πράγματα και

β. το σχολείο μας βρίσκεται κοντά στη φύση και η πρόσβαση στο λιβάδι δεν είναι δύσκολη.

Ο κύριος σκοπός επιλογής του θέματος είναι να έρθουν τα παιδιά σε άμεση επαφή με τη φύση, να γνωρίσουν τον μικρόκοσμο του λιβαδιού, να μάθουν τον κύκλο ζωής των φυτών, των εντόμων, των λουλουδιών. Να αγαπήσουν τη φύση, να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση και να γίνουν υπεύθυνοι αυριανοί πολίτες.

Με την νεραϊδούλα οδηγό γνωρίζουμε το φυτικό και το ζωικό κόσμο του λιβαδιού, μέσα από τη μυθολογία, τη λαογραφία, το παραμύθι, την ποίηση και το τραγούδι.

Η ελληνική λογοτεχνία έχει ασχοληθεί με τη μεγάλη βιοποικιλότητα του λιβαδιού και μας έχει δώσει συναρπαστικά έργα για μικρούς και μεγάλους. Ζώα, έντομα, φυτά, αγριολούλουδα έχουν γίνει ήρωες σε πολλούς μύθους και παραμύθια και θέματα για τραγούδια και ποιήματα.


ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ

  1. Να γνωρίσουν το φυτικό και το ζωικό κόσμο του λιβαδιού με τρόπο απλό και προσιτό.
  2. Να μάθουν να ταξινομούν τη βιοποικιλότητα του λιβαδιού σε φυτά, έντομα, ερπετά, ζώα, αγριολούλουδα, βότανα.
  3. Να μάθουν την εναλλαγή των εποχών καθώς και τον κύκλο ζωής των φυτών, των εντόμων, των ζώων, χειμερία νάρκη και άλλα.
  4. Να αναπτυχθούν οι αισθήσεις των παιδιών: όραση με την ποικιλία των χρωμάτων, ακοής με τους ήχους, όσφρηση με τις μυρωδιές,
  5. Να εκφραστούν αισθητικά με ζωγραφική χειροτεχνία, δραματοποίηση, τραγούδι, ποίηση, παραμύθι.
  6. Να έρθουν σε επαφή με την ελληνική λογοτεχνία τη λαϊκή παράδοση και τη μυθολογία.
  7. Να καλλιεργήσουν τον προφορικό λόγο. Να μάθουν να ακούν να διηγούνται και να εκφράζονται ποικιλοτρόπως. Εμπλουτισμός του λεξιλογίου των παιδιών.

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Υλοποιήθηκαν καθ’ όλη τη σχολική χρονιά.

  • Πήγαμε πολλούς περιπάτους στα γύρο λιβάδια. Το φθινόπωρο και τον χειμώνα μαζέψαμε ραδίκια ζώχια και άλλα άγρια χόρτα. Μιλήσαμε για τα χόρτα που τρώγονται και για τη χρησιμότητά τους.
  • Στη συνέχεια μιλήσαμε για την εναλλαγή των εποχών και πως αλλάζει η εικόνα του λιβαδιού.
  • Φυτέψαμε σπόρους και είδαμε πως μεγαλώνει ένα σποράκι ενώ συγχρόνως ζωγραφίζαμε τις φάσεις ανάπτυξής του.
  • Διαβάσαμε πολλά βιβλία σχετικά με το θέμα μας και τα επεξεργαστήκαμε. Ότι τους έκανε εντύπωση το ζωγραφίζανε. Χωρίσαμε τον κόσμο του λιβαδιού σε ζώα, φυτά, έντομα ερπετά.
  • Η ενότητα που τους έκανε μεγάλη εντύπωση ήταν τα έντομα. Παρακολούθησαν ντοκιμαντέρ σχετικά με τα έντομα και έμειναν κατάπληκτα από την μεταμόρφωση της κάμπιας σε πεταλούδα. Επίσης φέτος με τις βροχές βρήκαν ένα σορό σαλιγκάρια.
  • Την άνοιξη μαζέψαμε ένα σορό χαμομήλι, το ξηράναμε και μιλήσαμε για τη χρησιμότητά του. Την παραμονή της Πρωτομαγιάς μαζέψαμε ένα  λουλούδια και φτιάξαμε στεφάνι.
  • Για τη γιορτή της μητέρας φτιάξαμε γλαστράκια με γύψο και λουλούδια. Κάθε παιδί ζωγράφισε το δικό του και το πρόσφερε στη μητέρα του.
  • Με πηλό πλάσαμε διάφορα ζωάκια και έντομα και μετά τα ζωγραφίσαμε.
  • Κάναμε το αλφαβητάρι των ζώων και αργότερα των φυτών με εικόνες που συγκέντρωσαν τα παιδιά.
  • Αναφερθήκαμε στη εναλλαγή των εποχών και στον μύθο της Περσεφόνης.
  • Διηγηθήκαμε το γνωστό παραμύθι της μάννας με τα τέσσερα παιδιά, τον σκαντζόχοιρο, τη χελώνα, την αράχνη και τη μέλισσα και το παίξαμε.
  • Διαβάσαμε πολλούς μύθους του Αισώπου και τους δραματοποιήσαμε.
  • Ξεκινήσαμε και εμείς να φτιάξουμε ένα παραμύθι. Ύστερα από πολλές ιδέες και συζήτηση βγήκε ένα ωραίο παραμύθι που το ονομάσαμε «Ροζούλα». Τα παιδιά ζωγράφισαν εικόνες από το παραμύθι, τις επεξεργαστήκαμε στον Η.Υ και τις κάναμε βιβλίο.
  • Από τα βιβλία που διαβάσαμε, έκανε εντύπωση «Το χαρούμενο λιβάδι» της Φιλιώς Νικολούδη, που μιλά για την διαφορετικότητα.
  • Φτιάξαμε υφασμάτινες τσάντες για να βάλουν τις εργασίες της χρονιάς και κάθε παιδί ζωγράφισε με μπογιές εικόνες από το λιβάδι.
  • Με αφορμή κάποια πεταμένα σκουπίδια μέσα σε ένα λιβάδι μιλήσαμε για τους παράγοντες που επηρεάζουν τη ζωή στο λιβάδι και κατ’ επέκταση τη φύση.
  • Στο τέλος παρουσιάσαμε τα προγράμματά μας στους γονείς και στους υπεύθυνους των προγραμμάτων. Η γιορτή μας περιλάμβανε ποιήματα που έφτιαξαν τα παιδιά τραγούδια και δραματοποίηση σχετικά με τη ζωή του λιβαδιού.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Τα προγράμματα υλοποιήθηκαν βάση της Βιωματικής Επικοινωνιακής Διδασκαλίας ή μέθοδο PROJECT.


ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ.

  1. Παιδί και Περιβάλλον: Γενικές κατηγορίες ζώων, φυτών, εντόμων, ερπετών.
  2. Παιδί και Γλώσσα:
    Προφορική επικοινωνία: Ομιλία, Ακρόαση.
    Γραπτός Λόγος: Ανάγνωση και γραφή.
  3. Παιδί και Μαθηματικά: Πόσα  πέταλα – πόδια – κεραίες έχουν τα λουλούδια, τα έντομα και τα φυτά. Ομαδοποιήσεις, σύνολα-υποσύνολα.
  4. Παιδί, Δημιουργία και Έκφραση: Εικαστικά, Δραματοποίηση, Τέχνη (πίνακες ζωγραφικής με θέμα το λιβάδι), Μουσική
  5. Παιδί και Φυσική Αγωγή: Παιγνίδια, χορός.
  6. Παιδί και Πληροφορική: Χρήση του ηλεκτρονικούυπολογιστή για τη συλλογή πληροφοριών και την επεξεργασία των εργασιών τους.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Τα παιδιά γνώρισαν τον μικρόκοσμο του λιβαδιού με τρόπο απλό, προσιτό και βιωματικό.
  • Ήρθαν κοντά στη φύση, απόκτησαν εμπειρίες, πειραματίστηκαν και έμαθαν πράγματα που ήταν μέχρι στιγμής άγνωστα σ’ αυτά.
  • Έμαθαν να εργάζονται σε ομάδες. Έδειξαν ενδιαφέρον, ενθουσιασμό, έκαναν ερωτήσεις, παρατηρούσαν με υπομονή και περιέργεια τα διάφορα έντομα και στις διάφορες δραστηριότητες εξωτερίκευσαν τα αισθήματά τους.
  • Έμαθαν να ταξινομούν το ζωικό και φυτικό περιβάλλον σε ομάδες.
  • Ήρθαν σε επαφή με την ελληνική λογοτεχνία, τη μυθολογία, τη λαογραφία, τη λαϊκή παράδοση. Καλλιεργήθηκε ο προφορικός και ο γραπτός λόγος και εμπλουτίστηκε το λεξιλόγιό τους με καινούργιες λέξεις.
  • Έμαθαν να ακούν, να διηγούνται και να εκφράζονται ποικιλοτρόπως.
  • Ευαισθητοποιήθηκαν σχετικά με την προστασία της φύσης και απέκτησαν τις πρώτες οικολογικές εμπειρίες.

Βιβλιογραφία.

  • Οδηγός Νηπιαγωγού
  • Το χαρούμενο λιβάδι, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
  • Εξαφανίστηκε – εξαφανίστηκε η κάμπια, εκδόσεις Πατάκη.

  • Πεταλούδες και ζουζούνια, εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.
  • Η νεραϊδούλα Λιλίκα, εκδόσεις Παπαδόπουλος.
  • Τα απίθανα έντομα, εκδόσεις Σαββάλας.
  • Ένα φίδι…..τρομερό, εκδόσεις Παπαδόπουλος.
  • Το Λουλουδόπαιδο, εκδόσεις Μίνωας.
  • Οι μύθοι των λουλουδιών, εκδόσεις Στρατίκη.
  • Παραμύθια Αισώπου, εκδόσεις Άγκυρα.
  • Μια φορά και ένα… φτερό, εκδόσεις Άγκυρα.
  • Οι τρεις δροσοσταλίδες, εκδόσεις Κέδρος.