Μαθαίνω για τους Δώδεκα Θεούς

ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΩΔΕΚΑ ΘΕΟΥΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Υπεύθυνη προγράμματος: Νικοπούλου Βάνα


Διάρκεια προγράμματος: Ιανουάριος – Ιούνιος 2009

Αριθμός νηπίων: 21

Υλοποιήθηκε από το Α΄ τμήμα και τις νηπιαγωγούς: Ξενοκώστα Παναγιώτα και Ρηγογιάννη Αλεξάνδρα.


ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

  1. Να γνωρίσουν τους δώδεκα θεούς του Ολύμπου.
  2. Να γνωρίσουν τους ημίθεους, Ηρακλή Θησέα, Προμηθέα.
  3. Να γνωρίσουν μέσα από τη μυθολογία πως ερμήνευαν τα διάφορα καιρικά φαινόμενα, τις εποχές, την καρποφορία της γης οι προγονοί μας.
  4. Να γνωρίσουν τον τόπο και τον τρόπο λατρείας των θεών, την κατοικία τους και πως επενέβαιναν στη ζωή των ανθρώπων.
  5. Να διαμορφώσουν προσωπική άποψη και να ξεχωρίζουν τους καλούς από τους κακούς θεούς.
  6. Να προβληματιστούν για το αν οι ερμηνείες που έδιναν οι προγονοί μας στα διάφορα φαινόμενα με τους μύθους ήταν σωστές ή όχι.
  7. Να καλλιεργήσουν τον προφορικό λόγο. Να μάθουν να ακούν, να διηγούνται και να εκφράζονται ποικιλοτρόπως.
  8. Να αποδράσουν από την πραγματικότητα και να ταξιδεύσουν με τη φαντασία τους στην εποχή των θεών.
  9. Να ενεργοποιηθεί η ομάδα στη συλλογή πληροφοριών.
  10. Να συνεργαστούμε με τους γονείς.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ

Το πρόγραμμα αυτό θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2009 και θα τελειώσει τον Ιούνιο του 2009.

Προγραμματίζονται οι εξής δραστηριότητες:

  • Ενημέρωση γονέων και η εμπλοκή τους στο πρόγραμμα.
  • Συλλογή πληροφοριών, ιστοριών, μύθων.
  • Συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων, προβληματισμός.
  • Προβολή ταινιών και ντοκιμαντέρ.
  • Ταξινόμηση των εργασιών με τη βοήθεια του υπολογιστή.
  • Παρουσίαση του προγράμματος.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί με τη μέθοδο PROJECT με διαθεματική προσέγγιση των εμπλεκόμενων επιστημών όπως αυτές αναφέρονται στο ΦΕΚ 1376/18-10-01. Ως προς τις δραστηριότητες η υλοποίησή τους θα βασιστεί στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο.


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ- ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ

  • Πρώτα- πρώτα ενημερώθηκαν οι γονείς των νηπίων με επιστολή και ζητήθηκε η βοήθειά τους για την στήριξη του προγράμματος.
  • Ακολούθησε ο χωρισμός των παιδιών σε ομάδες. Κάθε ομάδα διάλεξε το όνομά της από τα σύμβολα των θεών, Βέλος, Κεραυνός, Τρίαινα, Παγώνι και Ασπίδα.
  • Όσα παιδιά είχανε μυθολογίες τις φέρανε και με τη βοήθεια των γονιών τους συνέλεξαν πληροφορίες, τις οποίες αφού τις επεξεργαστήκαμε κρατήσαμε τα στοιχεία που μας ενδιέφεραν.
  • Διαβάσαμε αρκετούς μύθους. Μάθαμε τι προστάτευε κάθε θεός, πως εξηγούσαν τα καιρικά φαινόμενα (κεραυνός, τρικυμία, αέρας), την καρποφορία της γης, τον πόλεμο και προβληματιστήκαμε για την ορθότητα του μύθου.
  • Παρακολούθησαν σειρά  ντοκιμαντέρ με θέμα την ελληνική μυθολογία.
  • Τα παιδιά καλλιέργησαν σε μεγάλο βαθμό την φαντασία τους, μας έδωσαν καταπληκτικά έργα ζωγραφικής με παραστατικές εικόνες.
  • Έκαναν δικά τους βιβλία, με τους άθλους του Ηρακλή, τους μύθους των λουλουδιών, τις μεταμορφώσεις του Δία.
  • Έφτιαξαν ταυτότητες με τα προσωπικά στοιχεία του κάθε θεού.
  • Ζωγράφισαν το σκηνικό για τη γιορτή μας που περιελάμβανε την παρουσίαση του προγράμματος, τη δραματοποίηση του μύθου της Αθηνάς και του Ποσειδώνα, ποιήματα και τραγούδια που φτιάξαμε.

ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΟ ΑΠΣ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ.

Το πρόγραμμα αυτό υλοποιήθηκε βασισμένο στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου και ειδικότερα στα πεδία:


1. Παιδί και γλώσσα.

Α.Προφορικός λόγος. Έμαθαν να ακούν, να αφηγούνται, να προβληματίζονται και να χρησιμοποιούν επιχειρήματα. Ασκήθηκαν στο να απομνημονεύουν και να απαγγέλουν ποιήματα και να αποστηθίζουν μικρούς ρόλους. Τα ποιήματα που απαγγέλθηκαν στη γιορτή μας ήταν βγαλμένα μέσα στην τάξη και έγιναν πολλές επεξεργασίες μέχρι να πάρουν την τελική τους μορφή.

Β. Ανάγνωση. Ήρθαν σε επαφή με εικονογραφημένα βιβλία. Διαβάσαμε τους μύθους, τους επεξεργαστήκαμε, ακολούθησε συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων. Κατά την ανάγνωση συναντήσαμε καινούργιες λέξεις, όπως τη λέξη «μεταμορφώθηκε» και αφού κατανόησαν τι σημαίνει, ζωγράφισαν σε τι θα θέλανε να μεταμορφωθεί ο Δίας, αν αυτή τη στιγμή παρουσιάζονταν μπροστά τους. Χρησιμοποίησαν λέξεις κατάλληλες για τον χαρακτήρα των θεών. Με αφορμή τις σύνθετες λέξεις που συνάντησαν, έφτιαξαν δικές τους.

Επίσης έμαθαν να αναγνωρίζουν τα ονόματα των θεών από το αρχικό τους γράμμα και από τον αριθμό των γραμμάτων, π.χ. Ήρα, Δίας, Άρης τα μικρότερα, Ποσειδώνας, το μεγαλύτερο.

Γ. Γραπτός λόγος. Έμαθαν να αντιγράφουν τα ονόματα των θεών καθώς και τους τίτλους των μυθολογιών που δανείζονταν.


2. Παιδί και μαθηματικά.

Μιλήσαμε για τις έννοιες ψηλότερο (βουνό ο Όλυμπος), πολλοί θεοί στα παλιά χρόνια, τώρα Ένας. Έμαθαν  μέχρι τον αριθμό δώδεκα, όσοι ήταν οι θεοί και οι άθλοι του Ηρακλή. Χωρίσαμε τους θεούς σε άνδρες και γυναίκες.


3. Παιδί και περιβάλλον.

Α. Γεωγραφία. Φτιάξαμε τον χάρτη της πατρίδας μας και σημείωναν τα μέρη που διαδραματίζονταν οι μύθοι με ιδιαίτερο ενδιαφέρον (Όλυμπος, Αθήνα, Οίτη, Αιγαίο Πέλαγος).

Β. Φυσικές Επιστήμες. Η ελληνική μυθολογία αντιπροσωπεύει την πρώτη προσπάθεια του ανθρώπου να εξηγήσει τα όσα συνέβαιναν γύρο του και να δώσει ένα νόημα στη ζωή του. Έτσι για κάποια καιρικά φαινόμενα (κεραυνό, αέρας, τρικυμία), καρποφορία της γης, φωτιά, είχαν και έναν μύθο. Εμείς συζητήσαμε για όλα αυτά και βγάλαμε τα δικά μας συμπεράσματα.

Μιλήσαμε για τους μύθους των λουλουδιών, έμαθαν τα ονόματά τους, τα χρώματά τους, ζωγράφισαν μια εικόνα από το μύθο και αφού τις επεξεργαστήκαμε στο υπολογιστή, γράψαμε κάτω από τη ζωγραφιά τον κατάλληλο μύθο και έτσι κάναμε το δικό μας βιβλίο.

Γνώρισαν τα επαγγέλματα των θεών. Ο κάθε θεός είχε και ένα επάγγελμα το οποίο προστάτευε.

Κάθε θεός είχε και ένα ιερό σύμβουλο, ένα ιερό φυτό και ένα ιερό ζώο. Ο Δίας είχε ιερό σύμβουλο τον κεραυνό, ιερό φυτό την βελανιδιά και ιερό ζώο τον αετό. Έτσι με την βοήθεια του εκπαιδευτικού υλικού που μας δάνεισε η υπεύθυνη του προγράμματος, έκαναν  ένα βιβλίο με τις ταυτότητες των θεών και τα σύμβολά τους.

Αναφερθήκαμε στη παλιά και στη δική μας θρησκεία, στον τόπο που λατρεύονταν, τι πρόσφεραν στους θεούς και βρήκαμε ομοιότητες και διαφορές. Κατακλυσμός δεν υπάρχει μόνο στην Παλαιά Διαθήκη αλλά και στη δική μας τη μυθολογία , ο κατακλυσμός του Δευκαλίωνα.

Μιλήσαμε για την Τέχνη τους ναούς και τα αγάλματα των θεών, τα ανεκτίμητης ιστορικής αξίας πολιτιστικά μνημεία.


4. Παιδί δημιουργία και έκφραση.

Με αφορμή τον Απόλλωνα θεό της μουσικής, μιλήσαμε για τα μουσικά όργανα.

Καλλιεργήθηκε η φαντασία τους και μας έδωσαν καταπληκτικές εργασίες.

Δραματοποίησαν αρκετούς μύθους και αυτόν που τους άρεσε πιο πολύ αποφάσισαν να τον παρουσιάσουν στους γονείς, φτιάχνοντας μάλιστα και το σκηνικό.


5. Παιδί και πληροφορική.

Με τη βοήθεια των γονιών τους τα παιδιά μέσω του υπολογιστή συγκέντρωσαν πληροφορίες για τους θεούς. Επίσης με τη βοήθεια του υπολογιστή έγινε η επεξεργασία των εργασιών των παιδιών και ακολούθησε το δέσιμό τους σε βιβλίο.


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Οι στόχοι που θέσαμε στην αρχή επιτεύχθηκαν. Τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τους μύθους και ιδιαίτερα για τους ήρωες Ηρακλή και Θησέα.
  • Η ανταπόκριση των γονιών των παιδιών και η εμπλοκή τους στο πρόγραμμα ήταν ικανοποιητική.
  • Οι ομάδες στη αρχή ενεργοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό, αλλά προς το τέλος χαλάρωσαν.
  • Έφτιαξαν καταπληκτικά για την ηλικία τους έργα.
  • Η συμμετοχή τους ήταν άμεση και έζησαν τόσο ζωντανά τους μύθους που σε κάποια στιγμή μπέρδεψαν την πραγματικότητα με την φαντασία.
  • Κάθε παιδί παρουσίασε με κέφι και ζωντάνια ένα μέρος του προγράμματος που είχε αναλάβει, στους γονείς, έπαιξαν, απάγγελλαν, τραγούδησαν και χόρεψαν. Γενικά ήταν ένα πρόγραμμα κοντά στην ηλικία των παιδιών, υλοποιήθηκε με ενδιαφέρον και ενθουσιασμό από παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Βιβλιογραφία.

  • Οδηγός Νηπιαγωγού.
  • Ελληνική Μυθολογία, εκδόσεις Στρατίκη.
  • Ελληνική μυθολογία, εκδόσεις Σίγμα.
  • Οι μύθοι των λουλουδιών, εκδόσεις Στρατίκη.
  • Θεοί και ήρωες, εκδόσεις Στρατίκη.
  • Ο Προμηθέας, εκδόσεις Σαββάλας.
  • Ο Ηρακλής, εκδόσεις Παπαδόπουλος.
  • Εκπαιδευτικό πακέτο για την ελληνική μυθολογία που δανειστήκαμε από το Γραφείο Πολιτιστικών Προγραμμάτων.