Ότι Νιώθω Θέλω να το Πω

ΟΤΙ ΝΙΩΘΩ ΘΕΛΩ ΝΑ ΤΟ ΠΩ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Υπεύθυνος προγράμματος: Σκανδάμη Γλυκερία.


ΟΤΙ ΝΙΩΘΩ ΘΕΛΩ ΝΑ ΤΟ ΠΩ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Υπεύθυνη προγράμματος: Νικοπούλου Βάνα.


Διάρκεια προγράμματος: Ιανουάριος 2009 – Μάιος 2009

Υλοποιήθηκαν από το Β΄ τμήμα και τις Νηπιαγωγούς: Μπακολουκά Σούλα και Αγγελάκη Μαρίνα.


ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ

Οι έρευνες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια σε πολλές χώρες δείχνουν τάση μείωσης των συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων παιδιών και εφήβων και αύξηση της συχνότητας ψυχοκοινωνικών και συναισθηματικών προβλημάτων, όπως η επιθετικότητα και η κατάθλιψη, καθώς και προβλημάτων σχολικής προσαρμογής και επίδοσης. Θεωρούμε ότι εφαρμόζοντας ένα προληπτικό πρόγραμμα συναισθηματικής αγωγής πολλά από τα παραπάνω προβλήματα είναι δυνατόν να προληφθούν.


ΣΤΟΧΟΙ

  • Να προλάβουμε την εμφάνιση δυσκολιών και προβλημάτων σε ότι αφορά τη συμπεριφορά, την προσαρμογή, αλλά και τη μάθηση των παιδιών.
  • Να αναγνωρίζουν, να κατονομάζουν και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους.
  • Να κατανοήσουν πως κάθε άνθρωπος νιώθει διαφορετικά για κάποια πράγματα.
  • Να κατανοήσουν πως όλα τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά.
  • Να αντιληφθούν ότι μπορούν να αντιδράσουν με πολλούς τρόπους σ’ ένα συναίσθημα αποφεύγοντας αυτούς που δεν είναι λειτουργικοί.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Τα προγράμματα υλοποιήθηκαν με την μέθοδο PROJECT με διαθεματική προσέγγιση των εμπλεκόμενων επιστημών όπως αυτές αναφέρονται στο ΦΕΚ 1376/18-10-01. Ως προς τις δραστηριότητες η υλοποίησή τους βασίστηκε στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο. Συνδέθηκαν με τα πεδία: Παιδί και Γλώσσα, Παιδί και Περιβάλλον, Παιδί και Μαθηματικά, Παιδί Δημιουργία και Έκφραση, Παιδί και Πληροφορική


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  • Ρωτάμε τι μου αρέσει, τι δεν μου αρέσει. Τι φοβάμαι και τι δεν φοβάμαι και άλλα και τα καταγράφουμε.
  • Ζωγράφισαν διάφορα προσωπάκια που δείχνουν συναισθήματα.
  • Εκφράζονται για το πώς αισθάνονται μετά από μια δραστηριότητα ή ένα γεγονός και το καταγράφομε.
  • Βγάλαμε φωτογραφίες το καθένα χωριστά, κάνοντας διάφορους μορφασμούς που να δείχνουν κάποια συναισθήματα και τις αξιολογήσαμε.
  • Φτιάχνουμε το θυμόμετρο και μετράμε κάθε φορά το θυμό μας.
  • Βρίσκουμε τρόπους ηρεμίας (τραγούδι, μέτρημα, αναπνοές ).
  • Κατασκευάζουμε την κουρτίνα της αγάπης και το πάπλωμα της συνεργασίας.
  • Κάνουμε ανταλλαγή και εναλλαγή ρόλων, όταν αντιμετωπίζουμε κάποιο πρόβλημα με τη συμπεριφορά κάποιου παιδιού.
  • Παίξαμε διάφορα μουσικά παιγνίδια – παιγνίδια συνεργασίας.
  • Κουκλοθέατρο – δραματικό παιγνίδι.
  • Διαβάσαμε αρκετά παραμύθια και τα επεξεργαστήκαμε βάσει των συναισθημάτων που εκφράζουν.
  • Φτιάξαμε τραγούδι για τα συναισθήματά μας.
  • Κατασκευάσαμε πλακάτ με συνθήματα για το περιβάλλον και τα τοποθετήσαμε στη γειτονιά του Νηπ/γείου μας.
  • Παρουσιάσαμε τα προγράμματά μας στους γονείς.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

Θεωρούμε ότι οι στόχοι που είχαν τεθεί αρχικά επιτεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό. Τα παιδιά εκφράζουν με μεγαλύτερη ευκολία αυτό που νιώθουν. Το λεξιλόγιό τους εμπλουτίστηκε με νέες λέξεις. Μπήκαν στη διαδικασία να σκέφτονται πως μπορεί να νιώθουν οι άλλοι γύρο τους, να διαχειρίζονται τις συγκρούσεις με τις τεχνικές που μάθαμε μέσα από το πρόγραμμα κλπ.

Οι γονείς εξέφρασαν αρχικά την έκπληξή τους για τα προγράμματα, αλλά στη συνέχεια την ικανοποίησή τους όταν άκουσαν τα παιδιά τους να τους λένε συχνά: «άκουσέ με, θέλω να σου πω αυτό που νιώθω»


Βιβλιογραφία.

  • Οδηγός Νηπιαγωγού.
  •  Ο κήπος των συναισθημάτων, εκδόσεις Δίπτυχο.
  • Δειλία. Φιλία. Χαρά. Ελευθερία, εκδόσεις Φλούδας.
  • Το δώρο της Παπλωματούς, εκδόσεις Άγκυρα.
  • Ο Μεγάλος Θυμός, εκδόσεις Ηλιβατον.
  • Το παραμύθι με τα χρώματα, εκδόσεις Κέδρος.
  • Η παλέτα των συναισθημάτων, εκδόσεις Κέδρος.
  • Αν τα’ αγαπάς ξανάρχονται, εκδόσεις Λιβάνη.
  • Ένας για όλους και όλοι για έναν, εκδόσεις Πατάκη.
  • Το κατσούφικο Αρκουδάκι, εκδόσεις Μίνωας.
  • Ένα κουτάβι νιώθει μοναξιά, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.