Το Νερό Πηγή Ζωής

ΤΟ ΝΕΡΟ ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Υπεύθυνη προγράμματος: Κάιλας Κώστας


Διάρκεια προγράμματος: Φεβρουάριος 2010 – Ιούνιος 2010

Αριθμός νηπίων: 30

Υλοποιήθηκε και από τα δύο τμήματα και τις νηπιαγωγούς: Ξενοκώστα Παναγιώτα, Ρηγογιάννη Αλεξάνδρα, Αγγελάκη Μαρίνα και Χριστοδούλου Έφη


ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ.

  1. Το νερό αποτελεί βασική πηγή ζωής τόσο για τη χλωρίδα όσο και για την πανίδα του πλανήτη μας.
  2. Αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών από τους μικρούς μαθητές σχετικά με την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων και κατά συνέπεια τη σωστή διαχείριση τους.
  3. Το ενδιαφέρον των παιδιών σχετικά με τον κύκλο του νερού.
  4. Η ρύπανση των υδάτινων πόρων.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

  1. Να γνωρίσουν όλες τις πηγές του νερού καθώς και τη χρησιμότητά τους.
    Αναφορά στο ποτάμι μας, τον Σπερχειό.
  2. Να γνωρίσουν το νερό στις τρεις φυσικές του καταστάσεις.
  3. Να γνωρίσουν πως φτάνει το νερό στο σπίτι μας.
  4. Να γνωρίσουν τους οργανισμούς που ζουν στο νερό.
  5. Να γνωρίσουν τα φυσικά φαινόμενα: ξηρασία, πλημμύρες, διάβρωση του εδάφους και τα αποτελέσματά τους.
  6. Να αντιληφθούν τις συνέπειες της ρύπανσης του νερού και τις επιπτώσεις στους ζωντανούς οργανισμούς και ιδιαίτερα στον άνθρωπο.
  7. Να ευαισθητοποιηθούν και να συμβάλλουν στην προστασία και την οικολογική ισορροπία του πλανήτη μας.
  8. Να αντιληφθούν την ανάγκη περιορισμού της σπατάλης στην κατανάλωση του νερού.

ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Το πρόγραμμα αυτό υλοποιήθηκε με την μέθοδο PROJECT με διαθεματική προσέγγιση των εμπλεκόμενων πεδίων, όπως αυτά αναφέρονται στο ΦΕΚ 304/13-.3-03 και ειδικότερα στα πεδία:

  • Παιδί, φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.
  • Παιδί και Μαθηματικά.
  • Παιδί και Γλώσσα.
  • Παιδί και Πληροφορική.
  • Παιδί Δημιουργία και Έκφραση.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

  • Ενημερώσαμε τους γονείς για την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα.
  • Συλλέξαμε πληροφορίες και υλικού.
  • Συζητήσαμε που συναντάμε  το νερό και βρήκαμε εικόνες από περιοδικά (ποτάμι, θάλασσα, παγόβουνα, καταρράκτες, βροχή, φρούτα, χιόνι, κλπ ) τις οποίες κολλήσαμε σε χαρτόνι.
  • Πειραματιστήκαμε με τις τρεις φυσικές καταστάσεις του νερού.
  • Μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού και τον ζωγράφισαν.
  • Κάναμε πειράματα για το τι επιπλέει, τι βυθίζεται και τι διαλύεται στο νερό. Αναφερθήκαμε στο επίκαιρο θέμα της πετρελαιοκηλίδας στο κόλπο του Μεξικού και τις συνέπειες της μόλυνσης  του νερού στον άνθρωπο, στα ζώα και στα φυτά.
  • Κάναμε πίνακες αναφοράς. Στον έναν πίνακα γράψαμε πως θέλουμε το νερό μας, το ποτάμι μας, τη θάλασσά μας και κάθε παιδί έκανε μια ζωγραφιά. Στον άλλο πίνακα γράψαμε πως δεν θέλουμε να είναι το νερό μας, κλπ και έκαναν την ανάλογη ζωγραφιά, συγκρίναμε τους δύο πίνακες και βγάλαμε τα συμπεράσματά μας.
  • Επίσης γνωρίσαμε τα ζώα που ζουν μέσα στο νερό, πουλιά, ψάρια., νερόφιδα, χελώνες καθώς και  τα φυτά. Μιλήσαμε για τους κινδύνους που τα απειλούν και τι πρέπει να κάνουμε για να τα προστατεύσουμε.
  • Μέσα από βιβλία, εφημερίδες, ντοκιμαντέρ τα νήπια ήρθαν σε επαφή με τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και ιδιαίτερα στον άνθρωπο.
  • Μάθαμε πως φτάνει το νερό στο σπίτι μας, για την υδάτινη  ενέργεια, (νερόμυλοι, υδροηλεκτρικά εργοστάσια) επισκεφτήκαμε έναν παλιό αγωγό ύδρευσης.
  • Συλλέξαμε φωτογραφίες με θέμα την ρύπανση των ποταμιών, των θαλασσών, και γενικά των νερών και προβληματιστήκαμε για το τι πρέπει να κάνουμε για να τα διατηρήσουμε καθαρά.
  • Μάθαμε για το νομό μας και για το ποτάμι μας τον Σπερχειό, τον ζωγραφίσαμε και τον αναπαραστήσαμε σε μακέτα με πλαστελίνη.
  • Διδάχτηκαν διάφορες χωροχρονικές έννοιες, αντιστοιχίσεις, διατάξεις, ομαδοποιήσεις, προσέγγιση αριθμών σε σχέση με το νερό.
  • Εμπλουτίστηκε το λεξιλόγιό τους με καινούργιες λέξεις και κάναμε το νερολεξικό. Με απλές δραστηριότητες δουλεύτηκαν προφορικός λόγος, η γραφή και η ανάγνωση.
  • Τα παιδιά χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά και τρόπους έφτιαξαν αξιόλογα έργα.
  • Χρησιμοποιήθηκε ο ηλεκτρονικός υπολογιστής για τη συλλογή των πληροφοριών και την ταξινόμηση και την παρουσίαση των εργασιών των παιδιών.
  • Επισκεφτήκαμε με τη συνοδεία γονέων το Κ.Π.Ε. Υπάτης το οποίο μας είχε ετοιμάσει ένα εκπαιδευτικό και βιωματικό πρόγραμμα, κατάλληλο για την ηλικία των παιδιών, το οποίο περιελάμβανε, επίσκεψη στους καταρράκτες, τον νερόμυλο και το Βυζαντινό Μουσείο της Υπάτης, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στη Μονή Αγάθωνος, τον Σπερχειό ποταμό, περίπατο στο δάσος του ποταμού και πέρασμα ενός μικρού ρυακιού από το ξύλινο γεφυράκι. Ευχαριστούμε το Κ.Π.Ε. Υπάτης για τις δραστηριότητες και  τη φιλοξενία του.
  • Παρουσιάσαμε το πρόγραμμά μας στους γονείς στο τέλος της χρονιάς.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  • Το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν αμείωτο και συμμετείχαν με ενθουσιασμό μέχρι το τέλος του προγράμματος.
  • Οι στόχοι που θέσαμε στην αρχή επιτεύχθηκαν. Τα παιδιά έμαθαν να εκφράζουν τη γνώμη τους και να δικαιολογούν την άποψή τους με επιχειρήματα.
  • Κατανόησαν τη σπουδαιότητα του νερού στη ζωή μας, στη ζωή των φυτών και των ζώων.
  • Συνειδητοποίησαν πως το νερό είναι πολύτιμο και δεν πρέπει να το σπαταλάμε και ευαισθητοποιήθηκαν ως προς την προστασία του.
  • Έμαθαν να συνεργάζονται μεταξύ τους για ένα καλό αποτέλεσμα.
  • Η συνεργασία γονέων και η συμμετοχή τους στο πρόγραμμα ήταν σε καλά επίπεδα.
  • Γενικά ήταν ένα πρόγραμμα με πολλές βιωματικές δραστηριότητες για την ηλικία των παιδιών που χάρη σε αυτές απέκτησαν γνώσεις και εμπειρίες , ικανές ώστε να αρχίσουν να διαμορφώνουν οικολογική συνείδηση και να γίνουν ενεργά μέλη μιας συνεχώς αναπτυσσόμενης κοινωνίας.

Βιβλιογραφία.

  • Οδηγός Νηπιαγωγού.
  • Η Μεσόγειος είμαι εγώ και δεν είμαι πια εδώ, εκδόσεις Πατάκη.
  • Ο Μικρός Οικολόγος, εκδόσεις Μίνωας.
  • Αποφεύγω να σπαταλώ νερό, εκδόσεις Σαββάλας.
  • Το νερό, εκδόσεις Πατάκη.
  • Πέφτει, πέφτει η σταγόνα, εκδόσεις Πατάκη.
  • Η Ιστορία του Νερού, Σύγχρονη Εποχή.
  • Το Πράσινο εργοστάσιο, εκδόσεις Κέδρος.
  • Ο Δρακοπόταμος, εκδόσεις Διάπλαση.
  • Χαριτωμένα και άγρια ζωάκια, στις λίμνες και στα ποτάμια, εκδόσεις Φυτράκη.