Ένα Νερό κυρά Βαγγελιώ

ΕΝΑ ΝΕΡΟ ΚΥΡΑ ΒΑΓΓΕΛΙΩ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Υπεύθυνη προγράμματος: Νικοπούλου Βάνα


Διάρκεια προγράμματος: Οκτώβριος 2009 - Ιανουάριος 2010

Αριθμός νηπίων: 16

Υλοποιήθηκε από το Α΄ τμήμα και τις νηπιαγωγούς: Ξενοκώστα Παναγιώτα και Ρηγογιάννη Αλεξάνδρα.


ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Για το νερό το τόσο πολύτιμο αγαθό για τη ζωή του πλανήτη μας έχουν ασχοληθεί από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα η ελληνική και η παγκόσμια μυθολογία, η λαϊκή παράδοση με τους θρύλους και τα παραμύθια και η ελληνική λογοτεχνία. Αποτελεί δε βασικό στοιχείο της θρησκεία μας (βάπτισμα, αγιασμός, κατακλυσμός).


ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Να έρθουν σε επαφή με λογοτεχνικά κείμενα, παραμύθια, θρύλους και παραδόσεις σχετικά με το νερό και να εμπλουτιστεί το λεξιλόγιό τους.
  • Να συλλέξουν τραγούδια, ποιήματα, παροιμίες και παραμύθια.
  • Να συνεργαστούμε με τους γονείς.
  • Να ενεργοποιηθεί η ομάδα στη συλλογή πληροφοριών και υλικού.
  • Να φτιάξουν τα δικά τους ποιήματα, τραγούδια και παραμύθια και να εμπλουτιστεί η φαντασία τους.
  • Να παίξουν, να χορέψουν  και να διασκεδάσουν.
  • Να εκφραστούν καλλιτεχνικά με διάφορους τρόπους και υλικά.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί  με την μέθοδο PROJECT με διαθεματική προσέγγιση των εμπλεκόμενων επιστημών όπως αυτές αναφέρονται στο ΦΕΚ.1376/18-10-2001.


ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί βασισμένο στο ΑΠΣ του Νηπιαγωγείου και ειδικότερα στα πεδία:

  • Παιδί και Γλώσσα.
  • Παιδί και περιβάλλον.
  • Παιδί και Πληροφορική.
  • Παιδί Δημιουργία και Έκφραση.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΦΑΣΕΙΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ

α) Αρχική ή διαγνωστική αξιολόγηση: διαπίστωση του επιπέδου εμπειριών, βιωμάτων, γνώσεων και ενδιαφερόντων των παιδιών.

β) Σταδιακή ή διαμορφωτική αξιολόγηση: Ανάπτυξη δεξιοτήτων, αντιλήψεων αξιών και στόχων.

γ) Συνολική ή τελική αξιολόγηση: Εκτίμηση της συνολικής επίτευξης των στόχων.


ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ.

  • Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με παραμύθια, λογοτεχνικά κείμενα, ποιήματα και τραγούδια.
  • Συλλέξαμε παροιμίες και αφού τις ζωγραφίσαμε τις διαβάσαμε.
  • Μιλήσαμε για τον κατακλυσμό του Δευκαλίωνα και τον κατακλυσμό του Νώε.
  •  Έφτιαξαν την κιβωτό του Νώε και κόλλησαν πάνω διάφορα ζώα που είχαν ζωγραφίσει.
  • Γράψαμε σε χαρτόνι το ποιηματάκι, «από που ‘σαι ποταμάκι», αντικαθιστώντας τις λέξεις ποταμάκι, βουνό, κλπ με ζωγραφιές.
  • Συλλέξαμε λέξεις που έχουν σχέση με το νερό και φτιάξαμε το νερολεξικό.
  • Με γράμματα που κόψαμε από εφημερίδες κάναμε ανάλυση και σύνθεση λέξεων.
  • Βρήκαμε σύνθετες λέξεις, τις καταγράψαμε και τις αναλύσαμε.
  • Μάθαμε για το νομό μας και για το ποτάμι μας, τον Σπερχειό και του γράψαμε ένα τραγουδάκι. Φτιάξαμε μικρά ποιηματάκια για τη βροχή, το νερό τη θάλασσα, κλπ, τα οποία παρουσιάσαμε στους γονείς στο τέλος του προγράμματος.
  • Ασχοληθήκαμε με  δημοτικά τραγούδια και λαϊκά δρώμενα (Περπερούνα) που αναφέρονται στο νερό, από ποια περιοχή προέρχονται, τα ζωγραφίσαμε και τα χορέψαμε.
  • Είπαμε για τη θέση του νερού στην θρησκεία μας, βάπτισμα, αγιασμός των υδάτων, αγιασμός στην αρχή της σχολικής χρονιάς.
  • Μιλήσαμε και είδαμε ντοκιμαντέρ, περιοδικά εφημερίδες, για λαούς που στερούνται το νερό και τους συγκρίναμε με μας.
  • Φτιάξαμε τα δικά μας συνθήματα για τη προστασία του νερού.
  • Συγκεντρώσαμε πληροφορίες με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή και επεξεργαστήκαμε τις εργασίες των παιδιών.
  • Με διάφορα υλικά και τεχνικές έφτιαξαν αξιόλογα έργα που τα εκθέσαμε στους γονείς.
  • Επισκεφτήκαμε το Κ.Π.Ε. Υπάτης που μας παρουσίασε ένα πρόγραμμα με δραστηριότητες και παιγνίδια  κατάλληλα για τα νήπια, τα οποία συμμετείχαν με χαρά, ενθουσιασμό και ενδιαφέρον.
  • Τα παιδιά επέλεξαν ένα πεζό κείμενο «το διψασμένο δάσος» και αφού το διασκευάσαμε σε έμμετρο μοιράστηκαν τους ρόλους και το παρουσίασαν στους γονείς.
  • Το πρόγραμμα αυτό παρουσιάστηκε μαζί με το περιβαλλοντικό «Νερό πηγή ζωής» στο τέλος της χρονιάς.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  • Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με επιτυχία . Οι στόχοι που θέσαμε επιτεύχθηκαν.
  • Τα παιδιά συμμετείχαν με ενδιαφέρον και εργατικότητα. Εμπλουτίστηκε το λεξιλόγιό τους με καινούργιες λέξεις και καλλιεργήθηκε ο προφορικός και ο γραπτός λόγος.
  • Ήρθαν σε επαφή με την μυθολογία, τη λαϊκή παράδοση, και με κείμενα της λογοτεχνίας μας.
  • Ενεργοποιήθηκε η ομάδα στη συλλογή πληροφοριών και στην εκτέλεση ορισμένων δραστηριοτήτων. Η συμμετοχή των γονέων ήταν ικανοποιητική.