Τα Λαϊκά Παραμύθια του Τόπου μας

ΤΑ ΛΑΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Υπεύθυνη προγράμματος: Τασούλα Ξηρομερίτου


Σχολική χρονιά: 2004 - 2005

Αριθμός νηπίων: 20

Υλοποιήθηκε από το Α΄ τμήμα και τις νηπιαγωγούς: Καραμπά Αλεξάνδρα και Ξενοκώστα Παναγιώτα.


ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

  • Στο Νηπιαγωγείο μας έχουμε ασχοληθεί για τρία χρόνια με τη λαϊκή παράδοση και διατηρούμε στο υπόγειο του σχολείου μας μικρό μουσείο λαϊκής παράδοσης, έτσι τα νήπια μπορούν εύκολα να προσεγγίσουν το θέμα αυτό.
  • Το παραμύθι ασκεί γοητεία στα παιδιά και έτσι με έμμεσο τρόπο περνάμε σε άλλα μαθησιακά στοιχεία.
  • Το παραμύθι είναι από τις πιο συναρπαστικές δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο. Τα παιδιά οδηγούνται από τον κόσμο της πραγματικότητας στον κόσμο της φαντασίας. *Τα βοηθά να εξωτερικεύσουν τις σκέψεις τους και να εκφραστούν ποικιλοτρόπως.
  • Διαφυλάσσει την ψυχική τους υγεία και τα ψυχαγωγεί.
  • Με τα λαϊκά παραμύθια συνδέουμε το σήμερα με το χθες και μεταφέρουμε τα παιδιά στη ζωή, των περασμένων χρόνων.

ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  1. Σύνδεση του χθες με το σήμερα τα ήθη και τα έθιμα του λαού μας.
  2. Καλλιέργεια του προφορικού λόγου. Να ακούν, να διηγούνται και να εκφράζονται. Εμπλουτισμός του λεξιλογίου των νηπίων με καινούργιες λέξεις και ερμηνεία αυτών.
  3. Ενεργοποίηση της ομάδας στη συλλογή παραμυθιών και άλλων στοιχείων που θα βοηθήσουν στην κατανόησή τους.
  4. Ταξινόμηση γεγονότων και καταστάσεων.
  5. Συνεργασία ανάπτυξη και σύσφιξη σχέσεων μεταξύ τους και με τις νηπιαγωγούς.
  6. Προσέγγιση μέσου του προγράμματος ατόμων τρίτης ηλικίας.
  7. Προσπάθεια συγκέντρωσης και διαφύλαξης των παραμυθιών του τόπου μας.
  8. Ευαισθητοποίηση των νηπίων για την προστασία τη διατήρηση και τη συνέχιση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
  9. Καλλιτεχνική έκφραση των νηπίων, δραματοποίηση, ζωγραφική κουκλοθέατρο.
  10. γνωριμία με τα επαγγέλματα του χθες, τα σκεύη και τα εργαλεία.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με την μέθοδο PROJECT, οποία συνδέθηκε διαθεματικά με Γλώσσα, Ιστορία, Λαογραφία, Μουσική ,Εικαστικά, Μουσειακή Αγωγή, όπως αναφέρονται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα.


ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑΜΕ ΜΕ

  1. Την υπεύθυνη Πολιτιστικών Προγραμμάτων κ. Τασούλα Ξηρομερίτου.
  2. Τον Εκπολιτιστικό Σύλλογο Καλυβίων.
  3. Το Λαογραφικό Μουσείο Λαμίας.
  4. Το Σύλλογο Γονέων. Παππούδες και γιαγιάδες.

ΣΤΑΔΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Διηγηθήκαμε στα παιδιά λαϊκά παραμύθια που θυμόμασταν από την παιδική μας ηλικία. Στη συνέχεια ζητήσαμε να μας φέρουν και αυτά παραμύθια από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους.
  • Διαβάζαμε ή διηγούμασταν ένα παραμύθι και μετά το επεξεργαζόμασταν. Στη συνέχεια το ζωγραφίζανε. Αν το παραμύθι ήταν μικρό το γράφαμε σε χαρτόνι με μεγάλα γράμματα, (από τον προφορικό στο γραπτό λόγο) και το ζωγραφίζουμε.
  • Στην συνέχεια επεξεργαστήκαμε τις ζωγραφιές και το κείμενο στο υπολογιστή, το εκτυπώσαμε και το δέσαμε σε βιβλίο. Η χαρά των παιδιών ήταν μεγάλη όταν πήραν στα χέρια τους το δικό τους δημιούργημα.
  • Καλέσαμε στο Νηπιαγωγείο μας τον κ. Νίκο Σωτηρόπουλο, συνταξιούχο εκπ/κό και παππού που ασχολείται με την λαϊκή παράδοση, και διηγήθηκε με πολύ παραστατικό τρόπο παραμύθια στα παιδιά.
  • Κατασκευάσαμε ένα λεξικό με καινούργιες λέξεις, το παραμυθολεξικό.
  • Καλέσαμε την κ. Βίκυ Τσιάτσου. Πρόεδρο του Εκπολιτιστικού Συλλόγου Καλυβίων, η οποία ντυμένη με τοπική στολή διηγήθηκε παραμύθια στα παιδιά και τους μίλησε για τη ζωή στα παλιά χρόνια.
  • Κατεβήκαμε στο υπόγειο του νηπιαγωγείο όπου έχουμε αίθουσα λαϊκής παράδοσης, ανάψαμε τις λάμπες πετρελαίου, καθίσαμε κοντά στο τζάκι και διηγηθήκαμε παραμύθια όπως τον παλιό καιρό.
  • Επισκεφτήκαμε το Λαογραφικό Μουσείο Λαμίας και ενημερωθήκαμε από τη Δ/ντρια κ. Φωτεινή Κρύου για τη χρήση των εργαλείων, των σκευών και των αντικειμένων που εκτίθενται εκεί.
  • Δραματοποιήσαμε μερικά παραμύθια και αυτό που τους άρεσε πιο πολύ (Η Αγέλαστη Βασιλοπούλα) το παρουσιάσαμε στους γονείς τους, στη γιορτούλα μας στο τέλος της χρονιάς.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Τα παιδιά έμειναν ενθουσιασμένα και συμμετείχαν καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος με όρεξη, ενδιαφέρον και εργατικότητα. Οι στόχοι που θέσαμε στην αρχή επιτεύχθηκαν. Ενεργοποιήθηκε η ομάδα για τη συλλογή, τη ζωγραφική και την παρουσίαση των παραμυθιών. Η έκπληξή τους ήταν μεγάλη όταν πήραν στα χέρια τους το βιβλιαράκι με το παραμύθι τους. Είμαστε βέβαιες ότι τη φετινή χρονιά θα έχουν τις καλλίτερες αναμνήσεις από το Νηπ/γείο και θα ευαισθητοποιηθούν έστω και λίγο στη διατήρηση και στη μετάδοση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.


ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΠΟΥ ΔΟΥΛΕΨΑΜΕ

  1. Η Μάρω και η Κάλω.
  2. Ο βασιλιάς και το φτωχόπαιδο.
  3. Ο Σταχτογιώργης.
  4. Άνθρωπος φίδι και αλεπού
  5. Ο γάτος, το δρεπάνι και η φλογέρα.
  6. Η Αγέλαστη Βασιλοπούλα.
  7. Η Αρετή και οι νεράιδες.
  8. Τα τρία χρυσά ρόδια.
  9. Η Χρυσομαλλούσα της βρύσης.
  10. Η αλεπού η Κοτσιόρω.
  11. Η γριούλα και οι κλέφτες.
  12. Ο χωριάτης και οι νεράιδες.
  13. Ο μυλωνάς και ο ρολογάς.
  14. Ο χωριάτης και ο γάιδαρός του.